Ga jij dit weekend paaseitjes verstoppen of zelf zoeken? Misschien ga je ze schilderen of heb je al een doosje eieren in huis gehaald een lekkere brunch mee te maken. Eieren horen nou eenmaal bij de Paasdagen. En ook bij een gezond voedingspatroon! Wij zijn fan van eieren en ervan overtuigd dat je prima een aantal keren per week een omeletje kan bakken of een eitje kan tikken.

 

Er zijn een boel fabels in de wereld over eieren. Tot een jaar of tien geleden werd er geadviseerd om maximaal 1 ei per week te eten in verband met het cholesterol in eieren wat zou kunnen leiden tot hart en vaatziekten. Inmiddels weten we gelukkig dat het cholesterol in eigeel weinig invloed heeft op ons lichaamseigen cholesterol wanneer je er regelmatig eentje eet. Zowel het eigeel als eiwit bevat belangrijke voedingsstoffen. Een ei zit bomvol vitaminen, mineralen, eiwitten, goede vetten. En juist dat laatste hebben we ook nodig, net als cholesterol.

Een heel ei bevat zo’n 75 calorieën en bevat 6 gram eiwit en 5 gram vet. Veel mensen gooien het eigeel weg uit angst voor het cholesterol, maar dit is dus niet nodig. Het ei-eiwit is het gedeelte wat de meeste bouwstoffen bevat. Het eigeel, de dooier, is het meest rijk aan B vitamines, A, D, selenium, ijzer, zink, kalium, magnesium en calcium. Eigenlijk heel voedzaam dus! Een groot voordeel van het eten van een eitje bij de maaltijd, is dat de eiwitten en vetten uit het ei zorgen voor een snelle en lange verzadiging. Je kan er dus echt weer even tegen en krijgt minder behoefte aan een tussendoortje.

Het ene ei is ook het andere niet. Als je de supermarkt ingaat voor eieren zie je een boel verschillende doosjes staan. De eieren verschillen in afkomst en in de leefsituatie welke de kip heeft gehad bij het leggen van eieren. Gun jezelf een eitje welke afkomt van een kip met beweegvrijheid, deze herken je aan de termen ‘scharrel, vrije uitloop of biologisch’. Daarnaast hebben de kippen verschillend voer gekregen wat effect kan hebben op de inhoud van het ei. Zo zijn er kippen gevoed met meer mais, lijnzaad of algen wat ietsje effect kan hebben op de stoffen in het ei.

Wil je een diervriendelijke en milieu bewuste keuze maken? Ga dan voor een biologisch eitje.
En ben je opzoek naar een leuke variatie op een standaard gekookt ei, probeer dan eens:

– Eiermuffins of een omelet met italiaanse kruiden en groenten
– Halve avocado met eitje uit de oven
– Zelfgemaakte eiersalade (zie daarvoor ons kerst recept)
– Of heb je nog restjes brood over? Zonde om weg te gooien. Klop een eitje op met wat melk en kaneel & bak er een wentelteefje van. Ouderwets lekker!

Fijne Paasdagen en eet smakelijk!

 

 

Een ei hoort erbij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *