Wat is dit weertje toch genieten hè! De temperatuur is gaan stijgen en de zon schijnt heerlijk. De tijd van gezellige avondjes barbecueën is begonnen! Lekker lang tafelen met verschillende stukjes vlees en vis, salades, stokbrood met kruidenboter en een scala aan sauzen. In veel gevallen nog een lekker wijntje of biertje erbij en de avond is helemaal compleet. Wij zijn dan ook vast niet de uitzondering als we na zo’n gezellige avond denken: ‘Oeps.. toch iets teveel gegeten vandaag’. In deze tijd van het jaar vragen weer wekelijks mensen in de praktijk hoe ze een geplande barbecue dat weekend het beste aan kunnen pakken. Regelmatig horen we ook dat mensen er een beetje tegenop zien om naar een barbecue te gaan… En dat vinden wij onwijs zonde! Een barbecue moet vooral gezellig en ontspannen zijn, het is helemaal niet zo erg als dat af en toe niet zo gezond is; maar het kán wel gezond! Natuurlijk is het toch eigenlijk ook veel fijner wanneer je een gezellige avond hebt gehad, heel lekker hebt gegeten en je er ook ná de barbecue nog van geniet en met een goed gevoel op terugkijkt. Met de volgende tips wordt dit géén probleem:

Vlees en vis
Onmisbaar en typerend voor een geslaagde barbecue. Vooral veel, knapperig en niet de meest magere vleesjes. We weten inmiddels dat te veel rood/bewerkt vlees niet goed is voor onze gezondheid, maar ook daar zijn betere keuzes te maken. Kies het liefst voor onbewerkte vleessoorten en laat de vette/bewerkte opties het liefst staan (denk aan een speklap of hamburger). Kies voor: mager rundvlees, kalkoen/kipfilet stokjes (lekker met paprika, ui ertussen) of maak eens een vis pakketje van zalm of een witvisje met een schijf citroen en een bol knoflook in een zilverfolie, smullen!

Eet je liever vegetarisch? Kies dan de meest ‘onbewerkte’ producten zonder marinade/paneerlaagje en breng liever zelf op smaak met kruiden en specerijen. Laat je niet in de val lokken door ‘bbq smoked vega schnitzel’ omhuld met een crunchy suiker/zout laagje 😉

Groenten op de barbecue
Steeds vaker winnen groenten een plekje op de barbecue, yay! Gegrilde aubergine/courgette/paprika met wat zeezout, peper en knoflookolie doen het altijd goed. En wist je dat je bloemkool heerlijk kan grillen met ras el hanout kruiden? Spiesjes met champignon, ui, courgette, paprika en tomaatjes zijn ook altijd heerlijk. En wat dacht je van een gepofte biet in folie? Of een maiskolf grillen? Maak er een lekker gevarieerd en kleurrijk feestje van! Groenten bevatten véél vezels en zijn hoog in volume, hierdoor vullen ze je ook goed (en heb je meteen een stukje vlees minder nodig).

On the side
De vruchtencocktail uit blik, kant-en-klare sauzen en wit stokbrood zijn verleden tijd.. Maak grote stukken vers en verfrissend fruit klaar, zoals (water)meloen en ananas. Deze zijn tevens ook lekker om te grillen! Zet een grote groene salade op tafel en serveer hier lekker volkoren stokbrood. Gewend om hier kruidenboter op te doen? Denk eens aan wat lichtere variaties, zoals Philadelphia, hummus of groentespread.

Sauzen kunnen ook een groot verschil maken bij de barbecue. Wist je dat een eetlepel mayonaise al 90 calorieën bevat? Met de volgende twee zelfgemaakte sauzen scoor je sowieso punten:
Knoflook kwark dip (magere kwark + knoflook + peper + citroen sap) of tomaten salsa (fijngesneden tomaat + gesnipperde ui + bosui + beetje ketchup minde suiker) maak je binnen een hand omdraai klaar en maakt ieder bordje weer een smaakvol feestje. Geniet ervan!

Drankjes
Ook wat je drinkt kan een groot verschil maken bij de barbecue. Hou je wel van een wijntje of biertje, dan kan dat gedurende de avond flink oplopen. Drink je geen alcohol, maar vul je jouw glas frisdrank regelmatig bij? Ook dan tellen de calorieën flink op. Zorg dat er altijd grote kannen water op tafel staan! Lekker met munt/aardbeien, watermeloen/munt of citroen. Heerlijk verfrissend, goed voor de dorst en het zorgt er ook voor dat je sneller verzadigd bent!

Toetje
Een toetje na het barbecueën? Regelmatig wordt er een doosje met ijsjes uit de vriezer gepakt na de barbecue. Lekker even wat zoets na de maaltijd! Geen probleem, want ook hier zijn goede keuzes te maken. Wil je een ijsje, dan kan je het beste kiezen voor een waterijsje (zoals een Raketje of peerijsje). Wist je dat je 5 Raketjes kan eten voor 1 Magnum(!). Je kan natuurlijk ook kiezen voor een schaaltje met een lekkere fruitsalade, dan ben je helemaal goed bezig! Of je slaat het toetje over en neemt lekker een kopje koffie na… Hier sluit de laatste tip mooi op aan:

Bewust eten
De laatste barbecue tip (eigenlijk een tip voor alle situaties): eet bewust! Als jij in staat bent om goed naar je gevoel en naar je lijf te luisteren, dan is een avondje barbecueën geen probleem en vooral erg gezellig. Neem jij nog een stukje vlees, omdat je er écht nog behoefte aan hebt of omdat het over is? Een ijsje omdat het je favoriete ijsje is waar je al de hele tijd naar uitkijkt of omdat het doosje toevallig voorbij komt? Als jij hier de juiste keuzes kan maken, maak je al snel betere keuzes én geniet je vooral veel meer van de avond!

 

We kunnen zo nog wel even doorgaan met tips voor een gezonde barbecue! Heb jij hier nog meer vragen over of wil je hier persoonlijk advies over? Neem gerust contact met ons op en wij helpen jou graag fit en gezond de zomer door!

 

 

Gezonde barbecue

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *