Wat is het  toch heerlijk om een vrouw te zijn! Maar wanneer die ene week van de maand aanbreekt kan het zomaar zijn dat je humeur omslaat, je emotioneel prikkelbaarder wordt en je verschillende klachten kan ervaren zoals pijnlijke borsten, vocht vasthouden, hoofdpijn en een opgeblazen gevoel. Daarnaast komt vermoeidheid, gespannen en een sterke behoefte aan chocolade of andere zoetigheid vaak voor.

Een verzamelnaam voor klachten welke voorafgaand je menstruatie voorkomen is het ‘premenstrueel syndroom’ , ook wel PMS genoemd. Een hormonale disbalans is hier de oorzaak van, met name door een verhoogd gehalte van het geslachtshormoon oestrogeen.

De volgende tips kunnen klachten verminderen en ervoor zorgen dat jij meer uit deze week kan halen dan verslagen op de bank belanden met een kruik, dekentje en reep chocolade (al is dat heus gewoon soms écht even nodig 😉!)

 

* Let op suikers en koolhydraten

Kan jij je echt niet weerhouden van een lekkere reep chocola? Of kan jij echt niet stoppen met het eten van snacks? Dit kan komen doordat je bloedsuikerspiegel meer schommelt in deze periode. Suikers en koolhydraten hebben hier sterk effect op. Om een sugar high- en de bijhorende energie dip- te voorkomen is het verstandig suikers even te vermijden. Let ook op met koolhydraatrijke maaltijden; kies het liefst voor volwaardige, volkoren / vezelrijke producten en combineer deze met voldoende eiwitten en vetten. Blijf je alsnog veel trek hebben? Maak van een eetmoment geen ‘leeg moment’ maar voed jezelf met voedingstoffen welke je lichaam nu extra nodig heeft. Zorg ervoor dat je een snack neemt met eiwitten en vetten: een handje noten, gekookt eitje, volkoren crackers met pindakaas, een schaaltje eiwitrijke (plantaardige) zuivel… Zo kunnen we nog wel even door gaan! Denk ook aan voedzame maaltijden, zoals een rijkgevulde salade met pompoen, een gekookt ei, geroosterde kikkererwten, kiemen, tomaatjes. bosui en avocado. Happy food = happy mood!

 

* Vet goed!

Wist je dat er bepaalde vetten zijn welke menstruatiepijn kunnen verminderen en heel belangrijk zijn voor het stabiliseren van jouw hormoonhuishouding? Dit zijn omega-3 vetzuren. Misschien denk je direct aan vette vis (en dat klopt!), maar als je geen fan bent van zo’n glibberige haring zijn er genoeg andere mogelijkheden om dit vet binnen te krijgen. Voeg eens lijnzaad en walnoten toe aan je kwark of havermoutje en voeg wat avocado toe aan salade of diner. Zalm, makreel, paling en sardines zijn tevens rijk aan omega 3 vetzuren: minimaal twee keer per week vette vis is het advies. Genoeg opties om deze goede vetten binnen te krijgen dus! Eet je liever minder dierlijk en/of eet je geen vis? Er zijn ook supplementen met omega 3 op basis van visolie en op basis van algenolie.

 

* Take it easy

PMS klachten zijn vaak heftiger wanneer je stress ervaart. Ga voor jezelf eens na wat in jouw dagelijks leven, en vooral deze week, stress levert en hoe je deze kan verminderen. Bedenk ook eens wat jou ontspanning levert. Misschien is dit een fijne wandeling, een warm bad, meditatie of een rustige sport/yoga sessie. Tevens doet goed & genoeg slaap wonderen voor je lijf! Hoe kan jij je nachtrust nog optimaler maken? Denk aan ontspannen voor het slapen gaan, blauw licht vermijden voor het slapen gaan (even weg met Netflix en je telefoon) om stress te verminderen, een kop slaap thee of een lekker boek. Het is helemaal oké om deze periode minder hoge eisen aan jezelf te stellen en je lichaam & geest goed te verzorgen!

Denk daarnaast ook aan het aanvullen van het mineraal magnesium! Eet voldoende magnesiumrijke voeding of suppleer iedere avond magnesium bij. Magnesium is onwijs belangrijk voor ontspanning (doei darmkrampen) en een goede nachtrust. 
Enne.. die chocolade is echt niet verboden hoor deze week! Wil je je lichaam een extra plezier doen? Kies dan voor een pure variant (minimaal 70% cacao), deze bevatten meer magnesium. Win-win dus!

 

Wil je graag persoonlijke tips en adviezen? Weten welke voeding bij jou deze klachten triggert, welke vitaminen en mineralen jouw lichaam tekort komt of waar anders bij jou een disbalans zit die ervoor blijft zorgen dat deze klachten niet verdwijnen? Wij helpen je graag verder!

 

 

Weg met PMS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *